+ به یه ن

۵ . تنظيمات حريم خصوصي

ما ايراني‌ها به اندازه كافي به حريم خصوصي اهميت نميديم و حتي معني اون رو نمي‌دونيم. احترام به حريم خصوصي حكم مي‌كنه در يك عابربانك به كسي كه درحال استفاده از دستگاه است فضاي لازم رو بديم و پشت سرش قطار نشيم.

حريم خصوصي در دنياي ديجيتال نيز بسيار مهمه و الان بهترين زمان هست كه در مورد حريم شخصي‌تون در قبال اوبونتو و اين كه اين سيستم‌عامل اجازه داره چه اطلاعاتي رو ثبت و به توسعه‌دهندگان بفرسته تصميم بگيريد . گزينه Privacy در System Settings قرار داره.

۶. خاموش كردن لنز خريد

لنز خريد از ويژگي‌هاي بحث برانگيز اوبونتو ۱۲.۱۰ است كه براساس جست‌جويي كه در داشبورد انجام ميدهيد، محصولاتي از وب سايت آمازون براي خريد نمايش ميدهد. اين لنز ممكن است نتايج نامناسب به دنبال داشته باشد پس بهتر است آن را با غير فعال كردنش در برگه Search Results از Privacy خاموش كنيد.

خاموش كردن امكانات برخط داشبورد، لنزهاي موسيقي و مستندات را هم ازكار مي اندازد پس اگر مي‌خوايد فقط لنز خريد غيرفعال شود، تنها بسته مربوط به آن را پاك كنيد:

sudo apt-get remove unity-lens-shopping

۷. نصب درايورهاي اضافه

سيستم‌عامل براي ارتباط با سخت‌افزار، به نرم‌افزاري به اسم درايور نياز دارد و بدون درايور مخصوص، سخت‌افزار حكم تكه‌اي سيليكوني بي‌مصرف را خواهد داشت. اوبونتو با درايورهاي منبع‌باز منتشر ميشود و اكثر سخت‌افزارهاي شما را خواهد شناخت ولي در بعضي موارد ممكن است اين داريورها با سخت افزار شما كار نكنند يا كارايي لازم را نداشته باشند كه در اين حالت مي‌توانيد به سراغ درايورها كدبسته برويد. درايورهاي اضافي در Software Sources ‫→‬ Additional Drivers قرار گرفته و با يك كليك فعال ميشوند.

علائمي كه نشان ميدهند به سر زدن به درايورهاي اضافي نياز داريد:

  • كند بودن بالا پايين شدن صفخات وب در مرورگر
  • كند اجرا شدن بازي‌ها
  • سيستم بدون اين كه مشغول باشد داغ مي‌كند

۸. سفارشي سازي ميزكار

اوبونتو به صورت پيش‌فرض امكانات محدودي به منظور سفارشي سازي در اختيار كاربر قرار ميدهد و براي تغيير آيكن‌ها يا بزرگتر كردن فونت‌ها بايد از ابزاري مثل Unsettings كمك بگيريد كه براي نصبش كافيست سه خط زير را به ترتيب در ترمينال كپي كنيد.

sudo add-apt-repository ppa:diesch/testing sudo apt-get update sudo apt-get install unsettings

اگر Unsettings را نصب كرديد، حتما سري هم به مجموعه آيكن فوق‌العاده Nitrux و پوسته Faiece بزنيد.

۹. نصب برنامه‌ها كاربردي

برنامه‌ها در ابونتو با كمك مركز نرم‌افزار به راحتي آب خوردن نصب ميشوند. كاربرها امكان نوشتن بررسي و دادن راي به برنامه‌هاي محبوب خود در مركز نرم‌افزاري را دارند.

چندتا از برنامه‌هايي كه من هميشه نصب مي‌كنم:

  •  سريع‌ترين مرورگرChromium
  • Sublime Text كمك دست خوبي در نوشتن كدهاي مختلف
  • Audacious برنامه‌اي ساده و شبيه JetAudio براي پخش موسيقي

۱۰. از اوبونتو لذت ببريد

منبع:آزادراه


آموزش مجازی برای همه ،همه جا ، در هر زمان در سایت وب آموز