+ به یه ن

تا قبل از ۱۱.۰۴، ميزكار پيش‌فرض اوبونتو Gnome بود و سفارشي سازي‌ها اوبونتو به يك قالب و مجموعه آيكن خلاصه ميشد . بعد از انتشار Unity جدايي اوبونتو و Gnome روز به روز بيشتر شد به طوري كه Gnome Shell هرگز مجال خودنمايي به عنوان ميزكار پيش‌فرض را پيدا نكرد و توسعه دهندگان در انتشارهاي آخر به بهانه‌هاي مختلف از به‌روزرساني بسته‌هاي اين ميزكار سر باز زدند. گنوم كه روزي ميزكار اوبونتو بود امروز به شهروندي دست چندم در اين توزيع تبديل شده است.

اما جاي نگراني نيست چون لينوكس به سيستم عامل انتخاب‌ها معروف است. براي داشتن تجربه‌اي درجه اول از Gnome در اوبونتو ۱۲.۱۰ دو انتخاب داريد:

راه ساده‌تر: نصب Gnome Remix

«Gnome Remix» عنوان جديدترين ريميكس اوبونتو است كه همزمان با ۱۲.۱۰ منتشر شده و براي داشتن تجربه‌اي كامل از Gnome كافيه اون رو به جاي اوبونتو نصب كنيد. در اين توزيع Unity حذف و Gnome Shell نقش ميزكار رو داره.

ريميكس Gnome خالي از اشكال نيست مثلا در اين توزيع تنها برنامه‌هاي Gnome نصب هستند و خبري از فايرفاكس و ليبره‌آفيس نيست. همچنين به دليل محدوديت استفاده از PPA بسته‌هاي مرتبط گنوم اين توزيع به‌روز نيستند.

اگر اوبونتو ۱۲.۱۰ را دانلود كرده‌ايد و حوصله دريافت ۸۰۰ مگابايت ديگر را نداريد راه دوم را انتخاب كنيد.

راه طولاني‌تر: نصب بسته‌ها و تنظيمات گنوم ۳

با دنبال كردن مراحل نه‌تنها Gnome Shell را به عنوان ميزكار خواهيد داشت بلكه برنامه‌هاي پيش‌فرض Gnome و تنظيمات آن نيز براي اوبونتو نصب خواهد شد.

گام اول: نصب بسته‌هاي Gnome

براي نصب ميزكار gnome كه شامل برنامه و تنظيمات پيش‌فرض آن ميشود، از دستور زير استفاده كنيد:

sudo apt-get install ubuntu-gnome-desktop ubuntu-gnome-default-settings

در حين نصب بسته‌هاي بالا در مورد مديرنمايش پيش‌فرض سوال مي‌شود كه GDM را انتخاب كنيد.

اگر GDM را قبلا نصب كرده‌ايد و در مورد انتخاب مديرنمايش از شما پرسيده نشد يا اين‌كه LightDM را به اشتباه انتخاب كرديد دستور زير را وارد و GDM را به جاي LightDM انتخاب كنيد.

sudo dpkg-reconfigure gdm

بعضي از امكانات Gnome مثل صفحه قفل جديد تا زماني كه GDM مديرنمايش نباشد كار نخواهد كرد.

حذف بسته gnome-setting نيز ايده خوبي است:

sudo apt-get remove ubuntu-settings

اين فرا بسته (meta Package) تنظيمات پيش‌فرض اوبونتو مثل ترتيب دكمه پنجره‌ها، افزونه‌ها فعال Rhythmbox و غيره را به همراه دارد.

گام دوم: نصب بسته‌هاي جا مانده Gnome

با اين كه Gnome Documents و Gnome Boxes جزو مجموعه Gnome هستند ولي با با بسته ubuntu-gnome-desktop نصب نمي‌شنود. آن‌ها را با دستور زير نصب كنيد:

sudo apt-get install gnome-documents gnome-boxes

گام سوم: به روز رساني به آخرين نسخه بسته‌هاي Gnome

بعضي بسته‌هاي موجود در مخزن اوبونتو ۱۲.۱۰ مثل Totem يا Nautilus به آخرين نسخه ‎3.6.X به‌روز نشده‌اند؛ آخرين نسخه اين بسته‌هاي را با Gnome 3 PPA نصب كنيد.

sudo add-apt-repository ppa:gnome3-team/gnome3

يك بار سيستم را به روز كنيد تا بسته‌هاي جديد نصب شوند.

گام چهارم: حذف نوار جابه‌جاي اوبونتو

شما هم مثل من از نوارهاي جابه‌جاي (Overlay Scrollbars) اوبونتو كه به اسم نوآوري به كاربر تحميل شده متنفريد؟ پس آن را حذف كنيد:

sudo apt-get remove overlay-scrollbar*

بعد از طي مراحل بالا يك بار سيستم را راه‌اندازي مجدد كنيد. در صفحه ورود به سيستم، نشست Gnome را انتخاب كنيد تا به محيط دوست داشتي خود وارد شويد.

منبع آزادراه


آموزش مجازی برای همه ،همه جا ، در هر زمان در سایت وب آموز